Selecteer een pagina

Greenwashing: trap jij erin?

Al eens van de term greenwashing gehoord? Dit is hoe het heet wanneer bedrijven zich duurzamer voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. H&M, Zara, Wrangler… Er doen veel kledingmerken aan mee. Maar wat is greenwashing eigenlijk? En hoe herken je merken die het doen?

Greenwatte?

In de modewereld is duurzaamheid een relatief nieuw begrip. Wel is duurzaamheid steeds meer trendy geworden. Hierom willen grote modemerken er ook aan meedoen. Want waar vraag voor is, kan in verdiend worden. Dit is dan ook meteen de grootste drijfveer om fake duurzaam te zijn; geld. Maar een modemerk kan niet van de een op de andere dag duurzaam zijn. Om te laten lijken dat dit tóch wel kan, komen de merken met schijnheilige tactieken. En dit wordt dus greenwashing genoemd. 

Groene collectie

Een van deze tactieken is het maken van een duurzame collectie. Met die groene collectie kan het bedrijf zich voordoen als een duurzaam merk, terwijl de rest van de collectie dit helemaal niet is. Eén goede collectie, maar voor alle andere collecties gelden wel de fast fashion regels. Dit maakt het bedrijf dus nog steeds super slecht voor de wereld, en zeker niet sustainable. 

Valse claims

‘100% organic’, ‘eco friendly’ of ‘cruelty free’. Deze certificeringen zie je vaak bij échte duurzame winkels. Maar ook bij de nep sustainable collectie van fast-fashion shops. Slim bedacht hoor, maar laat je niet gek maken. Deze certificeringen moeten namelijk verzekerd zijn door een keurmerk. Bij een duimpje van Fair Trade, PETA, EcoCert en GOTS kun je zeker zijn dat het merk duurzaam is. 

Schreeuw het van de daken!

Een ander iets waar je aan kunt aflezen dat een merk aan greenwashing doet, is wanneer ze er volop reclame mee maken. Zoals ik al vertelde; één duurzame collectie en de hele shop is duurzaam verklaard! Deze merken maken van de campagne voor die ene duurzame lijn, en hebben daarmee een nieuw, ‘groen’ imago. Neem bijvoorbeeld Zara. Zij lanceerden in 2019 hun duurzame ‘Join Life’ collectie en claimden dat ze duurzaamheid prioriteit gaven. Dit alles terwijl ze sinds 2004 niks meer aan sustainability hadden gedaan!

Zo. Dat is dus greenwashing. Na het lezen van dit blog kijk je vast anders naar de groene collecties van de fast-fashion merken. Laten we, om elkaar te helpen, in de reacties een lijst maken van merken die aan greenwashing doen! Help je mee?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *